d0d50e4b-20c0-4bc0-bd6a-4b73e8811d3e

Augusti 2023

Utbildningsmaterial för att öka kunskap

På myndigheten pågår flera projekt inom ramen för vårt regeringsuppdrag om att öka kunskapen om etikprövning. I början på sommaren genomförde vi ett webbinarium tillsammans med andra myndigheter för att reda ut vad som gäller när personuppgifter ska användas i forskning och hur regelverket om etikprövning förhåller sig till GDPR. Inspelningen av webbinariet kan nu ses på vår webbplats.

Kommande satsning är en vägledning till etikprövning och vi planerar att publicera den digitalt på webbplatsen under hösten och även ge ut den i tryckt format i en mindre upplaga. Tillsammans med vägledningen kommer också en Powerpointpresentation som ska kunna användas i undervisning om etikprövning.

Besök sidan för utbildningsmaterial och kika på webbinariet 

Reviderade ansökningsformulär

Den 2 oktober kommer nuvarande formulär för grundansökan och ändringsansökan att ersättas med uppdaterade versioner. Fram till den 6 november är det möjligt att skicka in en ansökan i nuvarande formulär.

Informationen som ska lämnas i de nya formulären kommer i stort sett att vara densamma som tidigare. Förändringarna gäller till största del funktionella ändringar men även formulärens textinnehåll har fått sig en översyn.

Läs mer om vilka ändringar som gjorts

Ny biobankslag

Den 1 juli 2023 började den nya biobankslagen att gälla. Förändringarna för etikprövningen är inte så många, men ändå viktiga att känna till.

Läs om hur den nya biobankslagen påverkar etikprövningen

Läs mer om biobankslagen på Biobank Sveriges webbplats

41f547e0-8893-45b1-87fe-a471d5b423a7

Etikprövningsmyndigheten presenterar

Etikprövningsmyndigheten tar beslut i ungefär 7000 etikprövningsansökningar per år. Men vilka är vi egentligen som driver runt den här verksamheten?

Med 525 ledamöter i 21 avdelningar utgör vi en stor organisation, men med endast 25 anställda är vi i själva verket en ganska liten myndighet. Av de anställda är 21 handläggare med ansvar över arbetet i en avdelning. Möt Sara, en av handläggarna, och få reda på mer om vad som pågår i myndigheten.

Sara – en handläggare

Nyhetsbrevet utformas av oss på myndigheten. Hör gärna av dig till oss om du har synpunkter på brevet eller med idéer om hur det kan utvecklas.

Johan Modin, direktör och ansvarig utgivare
Ingela Engman Sköld, handläggare och redaktör

Kontakta oss
[email protected]

010-475 08 00
Telefontid: Måndag - fredag kl. 09.00-12.00